Algemene Reisvoorwaarden van de vzw Geschillencommissie Reizen
Artikel 1: Toepassingsgebied
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994 (pdf-formaat) tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling.
Artikel 2: Promotie
Artikel 3: Informatie vanwege de reisorganisator en/of reisbemiddelaar
De reisorganisator en/of reisbemiddelaar zijn verplicht:
De hierboven vermelde termijn van 7 kalenderdagen is niet van toepassing in geval van laattijdig gesloten contract.
Artikel 4: Informatie vanwege de reiziger
De reiziger moet de reisorganisator en/of reisbemiddelaar alle nuttige inlichtingen verstrekken die hem uitdrukkelijk gevraagd worden of die redelijkerwijze een invloed kunnen hebben op het goede verloop van de reis.
Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de reisorganisator en/of reisbemiddelaar, mogen die kosten in rekening worden gebracht.
Artikel 5: Totstandkomen van het contract
Artikel 6: Prijs
Er moet dan wel aan de voorwaarde worden voldaan dat bedoelde wijzigingen ook aanleiding zullen geven tot een verlaging van de prijs.
Artikel 7: Betaling van de reissom
Artikel 8: Overdraagbaarheid van de boeking
Artikel 9: Andere wijzigingen door de reiziger
Vraagt de reiziger om een andere wijziging, dan mag de reisorganisator en/of de - bemiddelaar alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.
Artikel 10: Wijziging door de reisorganisator vóór de afreis
bijvoegsel bij het contract te worden opgesteld waarin de aangebrachte wijzigingen en de invloed daarvan op de prijs worden meegedeeld.
Zo de reiziger de wijziging niet aanvaardt, mag hij de toepassing vragen van artikel 11.
Artikel 11: Verbreking door de reisorganisator vóór afreis
Artikel 12: Gehele of gedeeltelijke niet-uitvoering van de reis
Artikel 13: Verbreking door de reiziger
De reiziger kan te allen tijde het contract geheel of gedeeltelijk verbreken. Indien de reiziger het contract verbreekt wegens een aan hem toe te rekenen omstandigheid, vergoedt hij de schade die de reisorganisator en/of -bemiddelaar lijden ten gevolge van de verbreking. De schadevergoeding kan forfaitair bepaald worden in de bijzondere voorwaarden of in het reisprogramma, maar mag ten hoogste éénmaal de prijs van de reis bedragen.
Artikel 14: Beperking aansprakelijkheid
Beperkingen aansprakelijkheid: Kosten voorvloeiend uit vertragingen in het transport als gevolg van weersomstandigheden, defecten, stakingen, oorlog, wijzigingen van dienstregelingen, zijn niet ten laste van D Tours BV. De reisorganisator en/of bemiddelaar is niet aansprakelijk voor onvoorziene gebeurtenissen, zoals, maar niet beperkt tot nieuwe wetten of reglementeringen, epidemieën , oorlogen, zodat extra vervoers- en/of verblijfskosten hiervan het gevolg voor rekening van de reiziger zijn . Dienstregelingen zijn steeds indicatief. De reiziger dient in alle omstandigheden er rekening mee te houden dat deze zowel voor als tijdens de reis gewijzigd kunnen worden.
“De reiziger erkent naar behoren te zijn ingelicht over de uitzonderlijke omstandigheden die zijn veroorzaakt door een Pandemie (bijvoorbeeld: coronaviruscrisis, niet limitatieve opsomming ) en die van invloed kunnen zijn op zijn reis, en over de situatie van de pandemie op zijn reisbestemming. Hij heeft ook kennisgenomen van de actuele reisadviezen van de FOD Buitenlandse Zaken waarin wordt gewaarschuwd. Reizen kunnen worden afgeraden. Check steeds https://diplomatie.belgium.be/nl voor de laatste updates. De reiziger verklaart dan ook volledig op de hoogte te zijn van de risico’s die de pandemie (bijvoorbeeld het coronavirus, niet limitatieve opsomming) met zich meebrengt voor het goede verloop van zijn reis en beslist toch met kennis van zaken op reis te willen vertrekken”.
Artikel 15 Aansprakelijkheid van de reiziger
De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de reisorganisator en/of - bemiddelaar, hun aangestelden en/of hun vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen. De fout wordt volgens het normale gedrag van een reiziger beoordeeld.
Artikel 16: Klachtenregeling
Artikel 17: Verzoeningsprocedure
Artikel 18: Arbitrage of rechtbank
Aanvullend op de Algemene Reisvoorwaarden van de Geschillen Commissie Reizen vzw maken de Bijzondere Voorwaarden ook deel uit van het contract. - Bijzondere Reisvoorwaarden D-Tours Bv.
Artikel 1 Betaling reissom
Artikel 2 Wijzigingen en annulaties door reizigers
Wijzigingen voor verblijven, accommodatie, rondreizen door de reizigers
Annulatie of wijzigingen voor vliegtickets
Annulatie voor verblijven/accommodatie/rondreizen
Artikel 3 Verzending van reisdocumenten
De reisdocumenten worden verstuurd op risico van de reiziger (en pas na het ontvangen van het saldo); op zijn aanvraag – en kosten – kunnen ze aangetekend of per taxipost verstuurd worden.
Artikel 4 Prijzen
De in onze brochure gepubliceerde prijzen worden met de grootste zorg berekend en nagezien; toch kunnen er fouten voorkomen. Wij behouden ons aldus het recht voor om deze fouten recht te zetten door een kennisgeving aan de reisagent. Raadpleeg daarom hieromtrent steeds uw reisagent. Vaak zijn de luchthaventaksen bij retour niet inbegrepen in de prijs. Informeer bij uw reisagent.
De wisselkoers op datum van reservatie (bestelbondatum) is van toepassing om eventuele koersverschillen bij het saldo door te rekenen.
Artikel 5 Verantwoordelijkheid/overmacht
D-TOURS kan in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele vertraging of annulatie van de vervoerders ten gevolge van weersomstandigheden of andere gevallen van overmacht. In geval bepaalde omstandigheden onafhankelijk van de wil van de inrichters of vervoerders, zouden oorzaak zijn dat een vliegtuig of een ander vervoermiddel niet kan vertrekken, zullen de kosten verbonden zijn aan de verlenging (maaltijden, overnachtingen, enz.) of annulatie van de reis (vb door staking) niet ten laste vallen van D-TOURS. Dit geldt eveneens voor de kosten welke eventuele onderbreking of inkorting van de reis zouden kunnen meebrengen. De uitgegeven vervoerbewijzen zijn enkel geldig op de data die erop vermeld staan.
Conform art 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling van 01/04/1994 en het betreffende uitvoeringsbesluit van 25/04/1997 is de licentiehouder A 5705 door Het Garantiefonds Reizen verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger na te komen. Adres Metrologielaan 8 te 1130 Brussel tel 02/240.68.00. Verantwoordelijke uitgever: D- Tours BV Lic A 9020.
Artikel 6 Natuurrampen, aardbevingen, pandemieën, oorlogen...
De klant verklaart zich akkoord dat D-Tours geen enkele schuld in deze treft en dat alle gevolgschade ten laste zijn van de klant. D-Tours zal er alles aan doen om deze gevolgschade zo beperkt mogelijk te houden. Klant ziet af om artikels uit de reiswetgeving hiervoor te kunnen inroepen en verklaart dat dit overmacht is ten aanzien van D-TOURS Bvba- zodoende dat de normale annulatiekosten van toepassing zijn.
Artikel 7 wijzigingen door klant zelf
Wanneer klanten op eigen houtje de geboekte diensten conform de bestelbon gaan aanpassen/annuleren, valt dit buiten de verantwoordelijkheid van D- TOURS / D Tours Bv en staat de klant zelf in voor de extra gemaakte kosten.
Artikel 8 Klant start dossier op via geschillencommissie
Ter voorbereiding van uw dossier voorzien wij 3 werkuren, à ratio van 115 €per uur. Indien wij moeten verschijnen voorzien wij 4 uur extra inclusief verplaatsingsonkosten aan 450 €. Deze kosten zijn door de klant te betalen.
Artikel 9 Schadeclaim
Indien de schadeclaim van de klant hoger is dan 1000 € per dossier, wensen wij
dat dit behandeld wordt door de rechtbank van Turnhout.
Artikel 10 Inschrijven/reservatie van een reis
Alle reservaties gemaakt via e-mail zijn rechtsgeldig, en zijn bijgevolg bindend. Alsook een gehandtekende bestelbon is bindend. De klant verbindt er zich toe om het contract na te leven, en het voorschot/saldo te betalen volgens de voorwaarden.
Artikel 11 Verzekeringen
Wanneer de klant of zijn behandelende arts ervoor kiezen om de ingevulde verzekeringsdocumenten rechtstreeks naar de verzekering te sturen, dan is D-Tours op geen enkele manier verantwoordelijk voor de uitkomst.
Artikel 12 Gekozen en geboekte hotels en diensten (bv. excursies / transfers / ...) De hotels worden ingeboekt conform de offerte of gekozen promodeal. Van zodra de klant de offerte bevestigt, gaat D-Tours ervan uit dat de klanten akkoord zijn met de voorgestelde hotels, dat de klant deze heeft nagekeken en dat ze voldoen aan de criteria van de klanten. Wil de klant op de bestemming een hotel of dienst wijzigen, is dit volledig ten kosten en lasten van de klant en wordt D-Tours uit zijn verantwoordelijkheden ontheven.
Artikel 13 Persoonlijke spullen
D-Tours is niet verantwoordelijk voor verlies van persoonlijke spullen en documenten allerlei voor of tijdens uw reis.
Artikel 14 Faillissement leverancier
Gaat voor of tijdens de reis één van de door de klant gekozen leveranciers failliet, dan kan D-Tours hier op geen enkele wijze voor aansprakelijk gesteld worden. De klant verklaart zich bij boeking akkoord dat de kosten voortvloeiend uit dit faillissement ter zijne lasten zijn. Hij zal D-Tours steeds vrijwaren om deze extra kosten in zijn plaats te dragen. D-Tours wordt volledig gevrijwaard in deze qua schuld en vorderingen.
Artikel 15
Kosten voortkomend uit: vluchtvertragingen, ongevallen, stakingen, natuurelementen zoals: vulkaanuitbarstingen, stormen, tsunami, sneeuw, ijsgang, pandemieën, oorlogen, Politieke acties van overheden, zaken waar D-
Tours niet aan kan doen of geen invloed op heeft, dienen ten allen tijden gedragen te worden door de klanten.
Artikel 16
Wanneer klanten een rondreis boeken dienen zij in het bezit te zijn van een goede persoonlijke bijstands- en reisverzekering die hun persoonlijk dekt tegen ongevallen allerlei door hun toedoen of door het toedoen van derden, verlies van medicaties, bagage.
D-Tours kan in geen enkel geval verantwoordelijk gehouden worden wanneer klanten betrokken raken in een ongeval tijdens de uitvoering van hun reis. Zij het met een huurwagen of een rondreis met privé wagen en chauffeur. Klanten zorgen voor een goede persoonlijke verzekering die al zulke oorzaken dekt.
Artikel 17
Wijzigingen of annulaties door vliegtuigmaatschappij na reservatie. D-Tours kan in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor acties door derden. De vliegtuigmaatschappij zal een alternatief voorstellen, waar de klant mee kan akkoord gaan zonder extra kosten. Indien de klant niet akkoord gaat met het alternatief, zal hij een nieuw ticket moeten aankopen aan de dan geldende tarieven.
Artikel 18
De vliegtuigmaatschappij en vluchturen voorgesteld in de offerte of weergegeven op de bestelbon zijn steeds onder voorbehoud. D-Tours verbindt er zich toe u op de juiste locatie te brengen op een zo kort mogelijke manier, en dit kan zijn door gebruik van andere vliegtuigmaatschappijen en uur schema’s.
Artikel 19 Opnieuw boeken of verzetten boeking door Covid / Corona
Klant kent het probleem Covid-19 en kan zomaar niet meer annuleren om deze reden. D-Tours BV hanteert hierovor denormale annulatiekosten.
Artikel 20 Tot stand komen van uw dossier:
In de totaalprijs van uw reis zit een vaste verwerkingskost van 480 euro, welke in geval uw dossier niet kan doorgaan voor welke reden ook, door ons zal aangewend kunnen worden als vast verworven voor de geleverde prestaties en kosten mee te dekken. Door het boeken en aanbetalen van het voorschot verklaart klant hier zich onherroepelijk mee akkoord. Ook betaalde verzekeringspolissen worden niet terugbetaald.
Artikel 21: Verzakingsrecht
De consument beschikt niet over het recht om van een aankoop af te zien
Hoewel artikel 47 van de Wet betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming bij de verkoop op afstand in een termijn van 14 kalenderdagen voorziet waarbinnen de consument de overeenkomst kan herroepen is dit herroepingsrecht niet van toepassing op de contracten gesloten via deze website.
Ingevolge het KB van 18 november 2002 (artikel 139§2 Wet marktpraktijken en consumentenbescherming) worden overeenkomsten op afstand betreffende diensten voor logies, vervoer, het restaurantbedrijf en vrijetijdsbesteding onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld.Deze uitzondering voor de toeristische sector werd ingegeven door de specificiteit van de in deze sector geleverde diensten en is in overeenstemming met Europese richtlijnen betreffende de verkoop op afstand, die eveneens een uitzondering voorziet voor diensten betreffende logies, vervoer, het restaurantbedrijf en de vrijetijdsbesteding.
Heistraat 48
Wilrijk 2610
Tel: 03/830.40.33
wilrijk@d-tours.be
Wilrijk is zaterdag gesloten !!
Astridplein 4
Grobbendonk 2280
Tel: 014/50.22.20
grobbendonk@d-tours.be
BTW nr: 0552.664.428
Licentie: 9020
Kom vrijblijvend langs, steeds Welkom !